Vážení motorističtí přátelé,
pro Vaši lepší informovanost jsme pro Vás připravili seriál článků, jenž Vám může pomoci pochopit některé problematiky při opravách motorů a hlavně hlav válců.
Článek č.1 : Poruchy hlav motorů.
Proč mi automechanik sdělil, že na mém autě musí sundat hlavu motoru a nechat ji opravit, popř. vyměnit ?
Většina z Vás se již s tímto technickým problémem na svém (starším, ale i zánovnějším) autě nebo vozidle známých a příbuzných setkala a pokládala si otázku, proč zrovna mé auto.
Důvodů pro demontáž hlavy motoru z bloku bývá vícero.
Několik jich připomeneme:
- Ztrácí se chladící kapalina
- Dochází k tlakování chladící soustavy (přetlak v hadicích a vyrovnávací nádobce)
- Auto netopí
- Motor nejede pravidelně na všechny válce
- Velký únik oleje do spalovacího prostoru – kouřivost
- Nedostatečné kompresní tlaky
- Došlo k přetržení či přeskočení rozvodového řemene
- Dochází k úniku tlaku zespod vstřikovací trysky
- Nelze vyměnit zapalovací nebo žhavící svíčka, popř. došlo k jejímu zalomení při výměně
Můžeme směle říci, že jednou ze základních příčin mechanických poruch motorů je nedostatečná údržba (kontrola a výměna všech provozních náplní) a HLAVNĚ podceňování termínů výměny motorového oleje v souběhu s jeho nekvalitou předepsanou výrobce.
Motorový olej je, tak jako krev v lidském těle, základní kapalina pro bezproblémový chod motoru.
Jeho špatná mazací funkce má vliv na všechny mechanismy motoru, olej po ztrátě svých mazacích schopností způsobuje nadměrné tření v motoru, tudíž i nadměrné opotřebení všech součástek, tím vzniká větší teplo (olej jej již nedokáže odvézt), olej se dále přehřívá a to přispívá k jeho ještě větší degradaci a neplnění jeho původních povinností. Nadměrné opotřebení součástek způsobuje, že vůle mezi nimi se zvětšují a dochází ke snížení tlaku oleje v tlakové mazací větvi a následně zase k nedostatečnému mazání motoru. Tím vzniká začarovaný kruh.
Toto vše následně způsobuje v motoru takové stavy součástek, na které je výrobce nepřipravil a tudíž ony nejsou schopny bezproblémově v motoru pracovat a dojde k jejich selhání a vzniku poruch popsaných výše.
Je samozřejmé, že do tohoto stavu se může bohužel dostat i motor který měl pravidelný servis a to bohužel i díky nešvarům servisujících mechaniků (nedojde k úplné výměně oleje ale jen k částečné a poté doletí novým olejem tzv. po rysku), ale také k určitým konstrukčním nedokonalostem motorů, např. přehřívání oleje u motoru VW (škoda) 1,2 http kdy je olejový kanál v bloku umístěn velmi blízko sběrnému potrubí výfukových plynů s katalyzátorem.
Příště si povíme více o závadách chladící soustavy.
HESLO DOBY ZNÍ „ Olej měnit lépe častěji, než později „