Komplexní opravy hlav motorů
Tlakové zkoušky hlav motorů
Provádí se pro zjištění, zda hlava po přehřátí či mechanickém poškození nevykazuje trhlinu do vodního systému. Provádí se jednoduchou, ale osvědčenou metodou, jenž částečně napodobuje provozní podmínky. Po natlakování hlavy stlačeným vzduchem se hlava noří do vody a zjišťuje se únik přes případné trhliny. Část případů se řeší též kapilární defektoskopii. Pro většinu typů motorů máme připraveny příruby na zaslepení (viz. foto).
|
Příruby |
Rovnání dosedacích ploch broušením
Hlava válců po demontáží z bloku téměř vždy je zkroucená a prohlá (po přehřátí určitě), popř. jsou v ní otlaky od těsnění. Tzn. , že ji nelze zpět namontovat, protože většina výrobců předepisuje max. nerovnost dosedací plochy 0,02 – 0,05 mm. Toho se dosáhne přebroušením dosedacích ploch na rovinné brusce.
|
|
Rovinná bruska |
Přebroušená hlava |
^ nahoru
Frézování sedel ventilů
Sedla ventilů opracováváme technologii, jenž je používaná často i v prvovýrobě, tzn. třískovým obráběním tvarovými noži.
My toto zajišťujeme pomoci frézy na sedla americké firmy SUNNEN. Sestava sedlo – ventil se poté prověřuje na těsnost podtlakovou metodou a v drtivé většině případů není třeba sedlo dále upravovat (např. zabrušování br. pastou).
|
|
Fréza SUNNEN |
Detail |
|
Podtlaková zkoušečka těsnosti |
^ nahoru
Broušení ventilů
Broušení ventilů se provádí po očištění a kontrole stavu dříku (opotřebení, křivost) na brusce na ventily.
|
Bruska na ventily |
^ nahoru
Svařování prasklých či poškozených hliníkových hlav
V drtivé většině případů těchto závad umíme tuto hlavu zavařit. Trhlina, či poškozené místo je odfrézována a poté vyvařena novým materiálem obdobného chemického složení.
Poté je svár obroben do původního tvaru. Následuje kontrolní tlaková zkouška a vložení nových sedel.
|
|
Hlava před vařením, umytá |
Hlava po odstranění sedel |
|
|
Odfrézované praskliny |
Vaření hlavy |
|
|
Zavařená hlava |
Po opracování a vsazení sedel |
|
Po broušení a frézování sedel |
Na svary námi provedené se vztahuje záruka 6 měsíců. Pokud je u motoru zajištěna normální funkčnost zbylých částí (chladící okruh apod.), je životnost hlavy srovnatelná s novou.
^ nahoru
Opravy-výměna vodítek ventilů
Při nadměrném opotřebení vodítek ventilů je nutno tato vyměnit, jinak nelze dosáhnout souososti mezi ventilem a sedlem a tudíž správné těsnosti ventilů, m.j. může docházet k nadměrné potřebě oleje.
|
Vodítka |
^ nahoru
Opravy poškozených závitů
Opravy závitů se provádí buď vložením ocelové závitové vložky (např. HELICOIL) při zajištění kolmosti a souososti, tak i vyvařením a následným opracováním.
^ nahoru
Opravy vedení zdvihátek ventilů
Po odfrézování poškozených částí a vyvaření se provede opracování do původního tvaru a rozměru.
|
Vedení zdvíhatek |
^ nahoru
Vymezení ventilových vůlí
Pokud si zákazník přeje, provedeme též vymezení ventilových vůlí.
^ nahoru
Výměna vadných dílů hlav (ventily, gufera ventilů, zdvihátka, vačky aj.)
Pokud jsou tyto díly poškozené nebo opotřebované, provede se jejích výměna za nové po souhlasu zákazníka.
|
|
Ventily |
Gufera |
^ nahoru
|